JEJAK ANDA

Friday, January 7, 2011

LUKISAN BUDAK TADIKA

Oh yeah.Disebabkan kehidupan aku sekarang adalah rutin (sama je dari Isnin sampai Ahad) , maka lebih baik aku bercerita tentang perkara hebat yang telah aku belajar pada masa silam. Iaitu cerita aku bersama cikgu-cikgu aku kat sekolah. Yang paling aku tak boleh lupa adalah kisah lukisan budak tadika.

Masa kat sekolah dulu aku ada beberapa orang cikgu yang ok lah jugak dengan aku. OK tu bermaksud kadang-kadang boleh gossip sama-sama bila datang bilik tu. Tak ada lah sampai tahap anak emas cikgu kan. Sebab aku malas ahh jadik anak emas. Aku ada banyak lagi benda nak kene buat selain jadik anak emas cikgu.

Salah seorang cikgu yang ok dengan aku tu adalah Cikgu Roshadah (CR). Dia ni multi talented person.Dia cikgu seni dan geografi.Antara kebolehan cikgu ni yang aku paling teruja adalah dia boleh melukis muka orang tak sampai 10 saat. Bak kata dia, dia dah biasa lukis muka orang. Sebab tu lah boleh jadi sepantas itu.

Maka nak dibuat cerita, maka satu hari ni aku lepak kat bilik dia. Tak silap aku masa tu aku nak berlatih nak buat mural. Rasanya masa tu kitorang nak join acara melukis catan mural terpanjang di Malaysia tu ha kann (kalau tak silap). Masa tengah aku sibuk buat gambar tu kan, tiba-tiba CR bersuara.

Apakah ini??Ini bukan lah graffiti sebaliknya catan mural tu haa..

"Adeh budak-budak ni. Dah form 3 dah tapi bila cikgu suruh buat lukisan pemandangan masih lagi buat lukisan budak tadika. Sama saje."

Err..Korang tau tak lukisan budak tadika tu macam mana??

Bak kata CR, lukisan pemandangan budak tadika adalah kat dalam gambar tu ada satu kawasan lapang, ada dua bukit kat belakang, kat tengah bukit tu ada matahari tak kisah lah matahari terbenam ke atau pun terbit. Kat kawasan lapang tu pulak ada rumah sebijik dengan pokok beberapa batang. Tak pun pemandangan tepi pantai. Ada laut + gunung belakang laut + burung terbang beberapa ekor kat langit tu haa..Sangat klishe tau. Masa tu aku pun nak tergelak jugak tapi aku sempat cover. Kenapa aku cover gelak??Sebab masa tu aku form 3. Entah-entah dia tengah cakap pasal aku tak. Mungkin tak kot sebab seingat aku, aku tak pernah lak hantar lukisan macam tu.


Tak ke nak menangis rasanya jadik cikgu bila semua budak lukis gambar camnih??

Persoalannya di sini..kenapa budak-budak tu masih lagi buat gambar yang sama je? Adakah selama ini dia pergi tempat tu je sepanjang hidup dia? Atau pun diorang di ajar lukis gambar tu je selama diorang hidup?Ha.silalah jawab yer. Pada pendapat aku, mereka tidak di ajar cara untuk berfikir secara kritis. Mereka hanya berfikir di dalam lingkungan perkara yang di ajar sahaja. Perkara yang cikgu tak ajar, mereka takkan cuba untuk mencuba.

Lain kali kalau nak lukis biar macam ni..Barulah boleh bangga sikit

Ape ek aku nak cakap lagi??

Tu je kot..Pesan aku, kalau nak lukis gambar pemandangan tu kan, janganlah buat lukisan budak tadika lagi ekk..Buat malu saje..Macam mana caranya? Tambah pelangi kat lukisan korang..Hahahaha..


cantik kan kalau tambah pelangi??yeke??

p/s : Tapi bak kata cikgu aku tu, tambah pelangi tu masih lagi dikategorikan sebagai lukisan budak tadika. Hahaha.Dia cuma kretip sikit je dari budak yang tak buat pelangi tu. Sekian..Eh jap..Be creative!!!!

1 comment: