JEJAK ANDA

Sunday, January 23, 2011

KEMAHIRAN HIDUP

Hello korang..Sekali lagi kita berjumpa...Entah kenapa lak malam ni aku rajin nak hapdate blog kan...Oh yeah..Sebelum aku meneruskan isu kita malam ni, aku nak cakap something kat bie..Ok fine..Aku betulkan balik ayat aku dalam entri sebelum ni..Ko tak cerca aku pun..Hanyalah berseloroh sahaja..No hard feeling okeh bie..Aku tersilap perkataan jer tuh..

No hard feeling okeh dude??Ok..No hal lah..Abeh tu pisau tu untuk ape??Pisau tu untuk potong kek kejap lagi..

Ok kita teruskan kat agenda aku malam nih.Kemahiran hidup??Apa yang korang paham??Apa??Yang kat sekolah tu kan??Betul lah tu..Tapi kemahiran hidup yang aku nak cakap malam ni bukan yang tu..Aku nak cakap pasal kemahiran hidup berkenaan skill bercakap..Kenapa lak??Ok citer nya camnih..

Petang tadi berlaku lah satu drama antara aku dengan seorang sahabat aku nih..Dia cakap dia nak pergi satu summer camp nih selama seminggu..Disebabkan aku pernah pergi summer camp tuh, maka dia pun bertanya kat aku apakah barang yang harus dibawak..Nak dibuat cerita, masa mesej terakhir aku ada suruh dia kem salam kat kem komanden dan sorang akak cun ni kan..

Korang tau apa dia cakap??Ada ke dia cakap yang tak payah lah kirim-kirim salam semua ni kan..Sebab dia malas..Nak dibuat citer..Masa tu aku memang mendidih habis..Ko bayangkan lah, selama dalam hidup aku tak pernah lak bila aku suruh orang kirim salam, si pengirim tu cakap tak nak kirimkan salam..Kalau alasan logik  tu aku tak kesah, tapi ni sebab malas..Sape tak mendidih kan member sendirik cakap camtuh..Susah ekk nak kirim salam??Habis ke Adenosine Triphosphate (ATP) kalau aku soh kirim salam??Mungkin ya..

Pssss..kem salam kat abang ko tu boleh??

Bila aku dah mendidih, maka haruslah aku menamatkan conversation itu kat situ jugak..Kang bila aku cakap lagi takut aku meletup lak..Aku tak nak gaduh lagi dengan member aku..Dah penat dah..Last-last aku gek yang rugi..Maka sebelum aku benti mesej dia, aku pun hantar lah ayat yang biasa aku buat bila aku dah tersentap habis..Dengan nada yang sungguh biasa tapi sinis, aku menghantar, "WHATEVER!!!!"


Oh yeah??Whatever!!!!

Aku sebenarnya sangat terkilan tau..Sebab selama nih aku tak pernah lak berhadapan dengan situasi macam nih..Walaupun bagi sesetengah orang benda ni nampak kecik, tapi bagi aku benda ni sangat besar..Its not all about kirim salam things..Tapi ni adalah berkaitan dengan cara yang manis untuk menolak sesuatu perkara.Kot ye pun malas, tolonglah cari cara yang murni sikit..Aku paham..Tapi perkataan malas itu sesuatu yang amat kejam bagi aku...Serius..

Walaupun ko bermulut manis, tetapi bau mulut ko itu sungguh mengharukan..

Sebenarnya kem komanden dengan akak tu bukannya kenal aku pun..Aku saje je nak kirim salam kat mereka..Sebabnya untuk saja-saja..Tak salahkan??Biarpun mereka tak kenal kita, biarlah kita sahaja yang kenal mereka.Aneh sangat ke kirim salam kat orang yang tak kenal kita??Macam lah korang semua tak pernah buat..Pernah kan??Ehh..masa korang suruh junior kirim salam kat akak dia yang cun tu mende??Tak ingat ke??Same lah kes macam aku nih..Cuba bayangkan junior korang cakap tak nak kirim salam..Tak ke tensen tu kan??

Korang pernah tengok citer Puteri Gunung Ledang (PGL)??Ingat tak scene masa wakil Sultan Melaka tu nak merisik PGL??Dan PGL reject pinangan Sultan Melaka masa tu..Ingat lagi macam mana dia tolak pinangan tu?Dia tak main cakap je yang dia tolak pinangan itu..Tapi dia menolak dengan cara yang halus..murni and in the same time..difahami maksudnya..Iaitu dengan mengenakan syarat-syarat yang mustahil..Korang bayangkan kalau PGL cakap camnih, " Aku reject pinangan Sultan!!"..Apa yang korang akan pikir??Mesti korang pikir yang PGL ni bajet cun kan??Tak pun walaupun dia muka lawa tapi tak ada budi bahasa..Itulah kepentingannya cakap beralas..

Aku lah Puteri Gunung Ledang tanpa mekap..Masih cun kann..Apa rahsianya??Aku pakai Sendayu Tinggi je..masa dulu mana ada Loreal dan Simply Siti okehh..

Kepada sahabat aku itu, walaupun aku sentap dengan ko..tapi aku tak marah dengan ko..Sebab aku anggap yang kau tak tahu menahu mengenai perkara itu..Tapi bila aku dah cakap nih, silalah muhasabah diri okeh..Dan perbaiki diri yer..Sebab aku dah cakap benda nih..Kalau ko buat lagi benda tu memang keji lah di situ..Aku cuma mahu nasihat je..Aku harap ko terima dan belajar..

Jom kita tengok video camne caranya nak bermulut manis..Penting tu kott..Play okeh..Jangan tak play...



p/s : Kirim salam kat mak bapak korang semua ekk..Jangan malas!!!

No comments:

Post a Comment