JEJAK ANDA

Sunday, January 2, 2011

MISTERI SONNET 18

Haa!!Malam ni aku nak share penemuan terbaharu aku. Mungkin korang dah tahu kot. Maaf sebab aku agak terketinggalan sedikit. Oh yeah. Semalam aku ada tengok sebuah cerita. Cerita omputih. Tajuk dia apa tah. Aku pon tak ingat. Tapi kat dalam tu ada satu fakta yang membuatkan aku terkejut.Tapi sebelum kita aku merepek dengan lebih lanjut, apa kata kita baca dulu Sonnet 18.

Shall I compare thee to a summer's day?
Thou art more lovely and more temperate:
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer's lease hath all too short a date:
Sometime too hot the eye of heaven shines,
And often is his gold complexion dimm'd;
And every fair from fair sometime declines,
By chance or nature's changing course untrimm'd;
But thy eternal summer shall not fade
Nor lose possession of that fair thou owest;
Nor shall Death brag thou wander'st in his shade,
When in eternal lines to time thou growest:
So long as men can breathe or eyes can see,
So long lives this and this gives life to thee.

-William Shakespeare-

Ehh ko ni apsal pengsan lak? Tu baru aku suruh baca sajak sikit tu..Belum aku suruh ko mengaji..Buat-buat pengsan lak ko kan..Bangun lah weyy..Kalau aku suruh mengaji kang tak tau lah ko buat apa kan..

So camne? Korang paham ke tidak baca benda alah ni? Masa kat sekolah dulu aku pun tak paham gak sebab mamat ni pakai bahasa inggeris klasik. Rasa macam nak menangis lak nak pahamkan benda tu. Sedangkan bahasa melayu klasik pon susah inikan pulak english klasik.Pehh.Lagi lah pulak. Nasib baik cikgu english aku tu baik dengan aku.So kalau aku tak paham tu boleh lah ngada-ngada datang bilik dia.Buat-buat tanya kat dia.. Masa kat sekolah dulu, aku rasa yang sajak ni biasa-biasa je kan. Err..tapi bila dah masuk kolej ni kan..aku rasa yang sajak ni sangat best. It is so beautiful..Tersentuh aku membacanya.Eh apsal aku lak yang lebih-lebih ni kann..

Ehh ko ni pulak kenapa ha??Kot ye pun nak feeling sajak tu kechentekan muka ko tu kene jugak jage Tyra oii..Ko tu supermodel..Adess..

Err..korang nak tau tak apa kisah di sebalik sonnet 18 ni ha?Korang setuju tak yang sajak ni sangat indah??Kat dalam sajak ni  ada unsur-unsur alam. Bak kata cikgu aku, sajak yang ada unsur alam ni merupakan sajak yang baik..Percaya atau tidak, Shakespeare buat sonnet 18 untuk seorang lelaki.

Hah???Ko biar betul??

What??Tak ke pelik tu kan?Korang tak rasa pelik ke?Adakah Shakespeare tu seorang yang songsang? Entah lah..aku pun tak tahu kan..Suka hati aku je kan nak tuduh orang yang bukan-bukan..Korang percaya ke tidak? Kalau tak percaya korang bukaklah sendiri wikipedia. Mula-mula aku tak percaya jugak. Tapi setelah aku siasat..memang betul benda tu..Err.disebabkan aku berasa pelik yang teramat sangat, maka penulisan aku kali ni pun menjadi tak berapa betul sangat. Maaf ekk..

Insan yang penuh kontroversi..Willam Shakespeare..

Aku ingin menyeru kepada para pembaca yang mengambil jurusan dalam bidang bahasa inggeris supaya menerangkan perkara ini kepada aku. Kenapa korang lak? Yelar sebab aku tau dalam course yang korang amek tu ada silibus poetry. Sonnet 18 ni femes kot. Takkan lah korang tak ada buat kajian tentang sajak ni lak. So kepada insan yang berkenaan, silalah ajar aku ekk..Supaya keraguan aku terhadap Shakespeare boleh dihilangkan..OK??Tu je kot untuk malam ni. Sekian..

-INSAN RAGU-


No comments:

Post a Comment