JEJAK ANDA

Wednesday, June 22, 2011

BUKA MINDA

Pesanan penaja: Kali ni post aku panjang tanpa sebarang gambar..Aku nak masukkan gambar tapi tak boleh..Ada problem apa tah dgn blogspot neh..Kepada yang tak suka baca karangan panjang-panjang tu anda boleh lah tutup blog ni..Kang tak pasal-pasal korang maki aku lak kan sebab buat post panjang-panjang..Walhal suka hati aku lah nak buat panjang ke pendek kan??

........................
Shall we start now??

Kekadang ada jugak aku terpikir..Apa lah nak jadik dengan nasib kaum aku di tanah tumpah sendirik.Sedih aku melihatnya..Kann..Hidup berpuak-puak..Disebabkan berlainan parti politik, bergaduh bagai sampai tak tegur seribu tahun..Walaupun antara bapak dan anak..Atau pun menantu dan mentua..Sama jer..Memasing bajet diorang betul..Walhal...

Kamon guys..Bersatu lah wahai semua..Cuba korang pikir..Apa perasaan nenek moyang korang kalau diorang masih hidup hari ni?Haa??Jawab lah..Adakah diorang akan gembira tengok kita gaduh-gaduh macam ni?Nak ke episod di Melaka berulang kembali?Bayangkan..Melaka yang gilang-gemilang suatu masa dahulu..Akhirnya hanyalah menjadik sejarah.

Korang gaduh-gaduh tu ingat cool sangat ke??Sangat tak cool okeh..Aku memang cukup menyampah dengan orang yang fanatik neh..Tak kisah lah pasal bola ke..pasal politik ke..pasal apa ke..Yang penting fanatik itu tidak cool..It is a bullshit.F it..Dia tak tahu agak eh yang negara kita ni dah lama jadik perhatian musuh..Tolonglah bangkit wahai manusia..Jangan lagik terleka dengan kesenangan kita neh.Musuh dah lama mengintai tahu..

Kepada korang yang gaduh-gaduh ni.Apa yang korang tahu??Makan..tido..celik mata..Main fesbuk..Gi kelas..Merempit sana-sini..Tengok wayang..Usung awek macam dah kawin..Senangkan hidup camtu??Tak payah lah pikir camne nak teruskan hidup kan..Aku kan..rasa sangat bersyukur tau hidup zaman sekarang..Aku cukup bersyukur dapat nenek moyang yang telah berjaya membawa sebuah kemerdekaan kepada negara aku..This is not just a say..Its real okeh..

Keluarga aku selalu jer ceritakan kesusahan kehidupan mereka pada zaman pemerintahan jepun dulu..Nenek aku, mak aku, auntie aku..Semuanya ada artifak yang masih hidup dan aku bangga kerana aku mempunyai mereka..Kann..Korang tahu diorang makan apa??Makan kulit pisang je okeh..Paling best pun makan ubi je tau..Nan ado nasik beriyani, satay, pizza, hotdog, roti canai, teh tarik macam hari ni..Kekadang aku pun tak sanggup nak mendengarnya tau sebab sangat sedih dan payah..

Dan aku rasa aku tak sanggup nak menempuhi hidup macam tu..Sebab sangat susah..Yang gaduh-gaduh ni fikirlah ke masa depan..Jangan buat sesuka hati jer...Aku tahu bila aku cakap camni diorang cakap diorang boleh buat sesuka hati sebab negara tu kan demokrasi..And thats it..Kalau korang cakap camtu..Fine..Ikut suka hati korang lah..Jangan sebab korang gaduh ni, negara tergadai sudah..Menang jadik abu..Kalah jadik arang..Dua-dua kalah..Tak ke rugi tu??Budusssss...

Ok lah guys..Aku nak beremo kejap yer..Aku sangat sedih tau..Seyess..

No comments:

Post a Comment